عضو پارلمان اروپا: ترکیه نمی‎تواند به اتحادیه اروپا بپیوندد

0
199

یکی از اعضای پارلمان اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که ترکیه در شرایط فعلی و با ایجاد اصلاحات در قانون اساسی نمی‌تواند به اتحادیه اروپا بپیوندد.

«کتی پری» مسئول ارتباط با آنکارا در پارلمان اروپا در واکنش به اظهارات اردوغان در مصاحبه با رویترز که گفته بود ترکیه برای همیشه نمی‌تواند منتظر باز شدن درهای اتحادیه اروپا بنشیند، گفت: در صورت اعمال اصلاحات قانون اساسی که در همه‌پرسی پیروز شده است، ترکیه درهای ورود به اتحادیه اروپا را به روی خود می‌بندد.

پری گزارشگر کمیسیون اروپایی ترکیه که از نمایندگان حزب چپ میانه در مجلس هلند است پیش از مذاکرات جامع درباره آینده روابط ترکیه با اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران گفت: اگر «اردوغان» اصلاحاتی را که از طریق همه‌پرسی به رأی گذاشته شده و به افزایش قدرت خود وی نیز منجر می‌شود را به اجرا گذارد آنگاه اتحادیه اروپا نیز رسما باید مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را لغو کند.

وی در ادامه ضمن اشاره به درخواست برخی از مقامات که سال پیش خواستار لغو این مذاکرات شده بودند گفت: با ایجاد چنین اصلاحاتی ترکیه نه‌تنها نمی‌تواند عضو اتحادیه اروپا باشد بلکه مذاکراتی در این راستا نیز نمی‌تواند داشته باشد.
«یوهانس هان»، کمیسر اتحادیه اروپا در امر سیاست همجواری و مذاکرات گسترش اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه از وزرای خارجه اعضای این اتحادیه خواستار شد تا در دیدار روز جمعه خود در «مالت» پایان دادن به مذاکرات ورود ترکیه به اتحادیه اروپا را بررسی کنند.

16 آوریل مردم ترکیه با شرکت در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی شرکت کردند که بیش از 51 درصد از مردم ترکیه به تغییر قانون اساسی رأی مثبت دادند و حدود 49 درصد مردم نیز مخالف اصلاح قانون اساسی این کشور هستند.
هدف از برگزاری همه‌پرسی روز یکشنبه ایجاد تغییرات ساختاری در قانون اساسی ترکیه و تغییر نظام این کشور از پارلمانی به نظام ریاستی است. این تغییرات به اردوغان اختیارات بیشتری داده و به او اجازه می‌دهد در صورت پیروزی در انتخابات تا سال 2029 در قدرت باقی بماند.