كردها در ایران مدت‌ها از تبعیض ریشه‌دار رنج برده‌اند

0
371

 

 

 

 

حقوق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، و آرمان‌های اقتصادی آنان پایمال شده است و مناطق كردنشین از نظر اقتصادی دچار بی توجهی شده‌اند و این امر به فقر ریشه‌دار منجر شده است. تخلیه‌های اجباری و خراب‌ كردن خانه‌ها دسترسی كردها به مسكن مناسبرا محدود كرده است.

والدین از ثبت نام نوزدانشان به برخی از نام‌‌های كردی منع شده‌اند و از كاربرد زبان كردی در آموزش غالبا جلوگیری می‌شود ،اقلیت‌های مذهبی كه عمدتا یا بعضا كرد هستند هدف اقداماتی قرار میگیرند كه به منظور بدنام كردن یا به انزواكشاندن آنان طرح شده است و نظام تبعیض‌آمیز گزینش – یك روند گزینشی كه مأموران و کارمندان آتی دولتی را ملزم میکند وفاداریشان را به اسلام و جمهوری اسلامی ایران نشان دهند – كردها را از برابری در استخدام و مشاركت سیاسی محروم كرده است ، مقامات ایرانی البته اجازه می‌دهند كه زبان كردی در بعضی از برنامه های رادیو تلویزیونی و برخی از نشریات به كار برده شود. نمایه های فرهنگ كردی، مانند لباس و موسیقی محترم شمرده می‌شود ولی اگر فعالان حقوق کردی فعالیت حقوق بشریشان را ـ با جلب توجه به كوتاهی حكومت در رعایت استانداردهای بین‌المللی حقوق بشرـ به هویت کردیشان ارتباط دهند، با خطر نقض بیشتر حقوق خود مواجه میشوند.

در اغلب اوقات، این افراد سر از زندان در می‌آورند یا در معرض بدرفتاری‌های دیگری قرار می‌گیرند ، مدافعان حقوق بشر ، فعالان اجتماعی و روزنامه‌نگاران کرد با دستگیری‌ و تعقیب خودسرانه روبرو هستند و برخی زندانی وجدان می‌شوند – یعنی كسانی كه به خاطر بیان مسالمت‌آمیز عقاید وجدانی خود به زندان می‌افتند و دیگرانی به رنج شكنجه، محاكمات به غایت ناعادلانه در دادگاه‌های‌ انقلاب و مجازات مرگ گرفتار می‌شوند و این اشكال از سركوب به تشدید هرچه بیشتر به حاشیه راندن و محرومیت نسبی جامعه كرد كمك می‌كند.

تبعیض علیه کردها: قانون اساسی ایران برابری همه ایرانیان در برابر قانون را فراهم كرده است. ولی در عمل این مسئله واقعیت ندارد ، ایران یك كشور امضاكننده میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، میثاق محو تبعیض نژادی و میثاق حقوق كودك است و مقامات ایران به برقراری و ترویج حقوق كسانی كه به اقلیت‌ها تعلق ‌دارند و برداشتن گام‌هایی به سوی محو تبعیض‌ ملزم هستند، از جمله، مقامات ایران ملزمند كه گام‌هایی در جهت محو تبعیض علیه اقلیت‌ها در تحقق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی – شامل حق كار با انتخاب آزادانه، مسكن مناسب، غذا و آب، آموزش، بالاترین استاندارد بهداشتی قابل دسترسی، و مشاركت برابر در حیات فرهنگی – بردارند.

ملت یارسان که در داخل ایران به فرقه اهل حق آنها را می شناسند و عمدتا كرد هستند و اعضای آن بیشتر در كرمانشاه و در شهرهای بزرگ یا اطراف آنها به سر می‌برند. فلسفه يارسان كه کاملاً جدا از اسلام هست، مظهر هویت مذهبی كردهاست ، یارسان در قوانین ایران به رسمیت شناخته نشده‌ و مراسم مذهبی آنان ممنوع شده است و ملت یارسان از گفتگو درباره مذهب خود در رسانه‌ها منع شده‌اند.

در سال‌های اخیر، مقامات ارشد حكومتی رؤسای مدارس را ملزم کردهاند كه وجود افراد وابسته به یارسان (اهل حق) را در بین كاركنان و دانش آموزان گزارش دهند و به آنان تذکر دادهاند كه هر نوع فعالیت یا تبلیغات افراد وابسته به این گروه‌ها ممنوع است و افراد بسیاری نیز داشته ایم که با مخفی نگه داشتن دین خود و با تظاهر به مسلمان بودن وارد دانشگاه یا نهادهای دولتی شده اند ، اما مدت زمان زیادی طول نکشیده است که توسط ستون اطلاعاتی جمهوری اسلامی کشف و مورد مجازات و شکنجه قرار گرفته اند.

بسیاری از این افراد نیز به ناچار و به دلیل ترس از مرگ به دین اسلام رو کرده اند و در مساجد در حضور ملاهای مرجع رژیم اشهد خود را خوانده اند تا جان خود را از مرگ از این طریق نجات دهند ، در قانون مجازات اسلامی این چنین اشخاصی تنها سه روز مهلت توبه دارند و در صورت توبه و قبول اسلام آزاد خواهند شد اما در غیر این صورت مورد شکنجه آزار و اذیت حبسهای طولانی مدت و یا حتی اعدام محکوم خواهند شد.

صرف نظر از مذهب، كردها مجاز نیستند از برخی از نام‌ها برای فرزندان خود، از جمله، سوران (نام زبان)، خبات (پیكار)، رزگار (آزاد) و ئالا (پرچم)برای پسران و اجین (برابر)، فرمیسك (اشک) برای‌ دختران استفاده كنند. هر اداره ثبت، فهرستی از نام‌های مجاز دارد؛ جز در صورتی كه خانواده به كاربرد یك نام مجاز رضایت دهد شناسنامه صادر نخواهد شد.

در زیر لینک سایت اداره ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و برای نامگذاری فرزندان باید از نامهایی که در این سایت موجود است استفاده کرد و نامهایی که در این سایت موجود نباشد غیر مجاز تلقی خواهد شد و این به این معناست که نام انتخابی مورد تایید نمی باشد و باید نام دیگری را انتخاب نمایند.

نویسند:فریاد که والی

 

 

در زیر لینک سایت اداره ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و برای نامگذاری فرزندان باید از نامهایی که در این سایت موجود است استفاده کرد و نامهایی که در این سایت موجود نباشد غیر مجاز تلقی خواهد شد و این به این معناست که نام انتخابی مورد تایید نمی باشد و باید نام دیگری را انتخاب نمایند.

http://www.sabteahval.ir/default-65.aspx