دیدگاه رهبری سازمان یاری کورد در رابطه با ملت کورد در فردای شرق کردستان

0
480

مصاحبه نوشتاری با رهبری یاری کورد و اتحادیه انقلابیون کوردستان در رابطه با مسئل سیاسی روز و و دیدگاهها ی سیاسی آنها

با درود و سلام های گرم و بهاری

رادیو کوردانه برای تحقق خواسته های ملت کورد در انقلاب ژن، ژیان، آزادی و روشن کردن دیدگاههای تشکلات سیاسی و مدنی سازمانها و احزاب روژهلات کوردستان تلاش می کند. دیدگاههای آنها را در معرض دید و نظر ملت کورد قرار میداد تا مردم بتوانند در اینده و حال نزدیکی و دوری تفکر سیاسی خود را با انها مشخص نمایند. در این رابطه مصاحبه ای با رهبری یاری کورد و اتحادیه انقلابیون کوردستان که آنها با هم اتحاد سیاسی و تشکلاتی دارتد، داشته ایم که نظر شما را به ان جلب می کنیم

“پاسخ به سوالات کوردانه”

ا.کدامیک از این دو شعار ژن،ژیان،آزادی و یا مرد میهن،آبادی را شعار محوری سازمانی خود می دانید، سازمان یاریکورد، کدامیک از این دو شعار را شعار محوری سازمانی خود می داند و برای آن تلاش می کند؟

در پاسخ به این سوال باید عرض کنم سازمان یاریکورد یا اتحادیه انقلابیون کوردستان باور راسخی به شعار ژن،ژیان،آزادی داریم و اعتقاد داریم این شعار چون در همه ایران و به جرات در خارج از ایران هم فراگیر شده است ما بعنوان این دو سازمان ملی به مسئله ملی اعتقاد داریم و شعار ژن،ژیان،آزادی از اعماق مسئله ناسیونالیستی کورد، سرچشمه گرفته و ما باور راسخ داریم که باید در کنار این شعار به مردم خدمت کنیم و تا جاییکه به ما بعنوان سازمان یاریکورد و یا اتحادیه انقلابیون مربوط می شود ما برای تحقق این شعار تلاش می کنیم و باید بگویم تنها مسیری که می تواند تمام احزاب سیاسی و ملی کورد را به هم متصل کند این شعار است.

2.سازمان یاریکورد , اتحادیه انقلابیون کوردستان ، اعتقاد به کلمه ملت کورد دارد و یا همانند مرکزگرایان، قوم کورد را برای کوردهای روژهه لات می پذیرد؟

همانطوریکه می دانید ما سازمان یاریکورد و اتحادیه انقلابیون کوردستان یک روح در دو جسم هستیم و اعتقاد راسخ داریم که کورد یک ملت است و برای اتحاد و انسجام خاک کوردها تلاش می‌کنيم و اعتقاد داریم از این رویای مشروع نباید عقب نشینی کرد و باور داریم استقلال کوردهاست که کوردها را به هم نزدیک می کند اما هیچوقت منکر هیچ دست آوردی برای کوردها نبوده ایم، اعم از خودمختاری، فدرالیزم، و کنفدرالیزم و استقلال و همه اینها به هم گره زده شده اند و ما بعنوان این دو سازمان، خودمان را جدا نمی دانیم و بر این باوریم هر دست آوردی برای کوردها، به نفع ماست چه فدرالیزم باشد چه خودمختاری باشد و یا کنفدرالیزم باشد،آرزوی هر کورد، استقلال است و هر دست آوردی در آینده کوردستان ایران بدست بیاید به نفع همه ماست و ما برای این هدف مبارزه می کنیم.

3.سازمانهای شما چه نوع حکومتی را برای آینده ایران(جمهوری فدرال، جمهوری دمکراتیک…یا سلطنت موروثی، پادشاهی مشروطه و…) قبول و برای آن تلاش می کند؟

ما برای ایران بطور عام و برای کوردستان بطور خاص حکومتی مبتی بر اصول انسانی بر پایه عدالت احتماعی مبارزه می کنیم.. حکومتی که کرامت انسانها و حقوق انسانها در جامعه را حفظ کند، فدرالیزم یکی از اینهاست که می تواند این رویا را برای ملت های مختلف که بدون اراده و خواست خودبه ایران گره زده شده اند، پل امیدی باشد که بتوانند با آسایش و امنیت در ایران آینده زندگی کنند ما اعتقادی به حکومتی مشروطه ار انواع شکلهای مختلف آن نیستم. مشروطه سلطنتیدر ایران امتحان خود را پس داده اند و رد شده اند تجربه را تجربه کردن خطاست. اگر ملتی به این نتیجه رسید که آنها را بعد از چهل و چهار سال که ساقط کرده اند دوباره بر اریکه قدرت بنشانند نشانی از عبور نکردن از حکومت های استبدایی فردی است. خود رضا پهلوی هم باید به این نتیجه رسیده باشد که به قدرت رسیدن آنها یک خواب باطل است و آنها نمی توانند بر اساسس اقلیت کم رنگ در ایران به قدرت باز گزدند. ما بعنوان سازمان یاریکورد و اتحادیه انقلابیون کاملا برای حقوق مساوی ملت کورد با دیگر ملل‌ تحت ستم ایران مبارزه می‌کنيم و در فردای ایران جمهوری بدون تبعیض و فدرال بهترین نوع حکومت را برای ایران پیشنهاد می‌کنيم

4.نظر سازمان یاریکورد و اتحادیه انقلابیون کوردستان در رابطه با رژیم پهلوی بخصوص محمدرضا پهلوی پیست؟

ما هرگز موافق رژیم سلطنتی و بازگشت آنها نیستیم که در پاسخ به سوال قبلی به این مسئله جواب داده بودم و پاسخ ما روشن است .

5.نظر سازمان یاریکورد در رابطه با جمهوری کردستان به رهبری قاضی محمد و اعدام پیشوا و رهبران جمهوری کردستان توسط محمدرضا شاه پهلوی چیست؟

قاضی محمد رهبر جمهوری کوردستان در سال ۱۹۴۷ بود. او پیشتر قاضی شهر مهاباد بود که بعد از جنگ جهانی دوم رهبر سیاسی حزب دموکرات کردستان ایران و جمهوری کوردستان را بر عهده گرفت. قاضی محمد توسط حکومت پهلوی در میدان چوارچرا شهر مهاباد اعدام شد.

قاضی محمد در تاسیس جمهوری کوردستان نقش اصلی داشت. دشمنان از این جمهوری بعنوان جمهوری مهاباد نام می برند. اما ما بعنوان سازمان یاریکورد اتحادیه انقلابیون کوردستاناز این حکومت بعنوان حکومت کوردستان نام می بریم. جمهوری کوردستان رنگ و بوی ناسیونالیستی داشت و موفق شد منطقه مکریان را دربربگیرد اما متاسفانه دشمنان ملت کورد نگذاشتند این حرکت سراسر کوردستان ایران را فرا بگیرد ما برای قاضی محمد ارزش بیساری قائل هستیم و همیشه یاد او را گرامی می داریم و او را بعنوان رهبر کوردهای روژهلات و بعنوان رهبر جنبش آزادیخواهی کوردها می شناسیم.

6.آیا سازمان یاریکورد اتحادیه انقلابیون کوردستان حاضر است در یک بلوک سیاسی با احزاب کوردی که همه آنها جمهوری خواه و اکثریت آنها خواستار جمهوری فدرال یا عدم تمرکز در ایران هستند ائتلاف کند؟

ما همانطوریکه گفته بودم بعنوان سازمان یاریکورد و اتحادیه انقلابیون کوردستان برای هر اتحادی که بتواند کوردها را به آرامش برساند، دست دوستی دراز کرده و حاضر به ائتلاف هستیم اما به شرط آنکه ائتلاف باعث نشود جریانی بخواهد هژمونی خود را بر دیگری تحمیل کند. ما بعنوان این دو سازمان که سالهاست با هم فعالیت مشترک داریم اعتقاد داریم اتحاد برای کوردها از نان شب واجب تر است و برای این هدف نیز تلاش های زیادی انجام داده ایم و خوشبختانه با تمام جریانها نشست داشته و داریم و این نشان دهنده آن است که ما برای اتحاد تلاش می کنیم و هر اتحادی که باعث پلی برای رسیدن کوردها به اهدافشان باشد ما از آن استقبال می کنیم و مرزبندی سیاسی هم نداریم و قصد حذف جریانی را در سطح کوردستان و ایران نداریم.

7.نظر سازمان یاریکورد و اتحادیه انقلابیون کوردستان در رابطه با یکی از رهبران مذهبی یارسان آقای حیدری و نیروهای فعال یارسانی که در داخل ایران فعال هستند چیست؟

ما بعنوان سازمان یاریکورد و اتحادیه انقلابیون کوردستان اعتقاد راسخ داریم که آقای سید نصرالدین بعنوان یکی از رهبر ان یاری یک شخصیت لایق و کارآمد مردم یارسان است و از سوی اتحادیه انقلابیون کوردستان و سازمان یاریکورد به وی احترام می گذاریم. رهبران یارسان همانطوریکه توانسته اند جامعه یارسان را بعنوان بخشی از ملت کورد از فراز و نشیب های زیادی عبور دهند مایه افتخار ما و جامعه یارسان هستند .

8.سازمان یاریکورد چرا برای درست کردن یک سازمان واحد و قوی یارسانی تلاش نکرده و اگر تلاش نموده مشکل درست نشدن این ائتلاف کجا است؟

در حقیقت یاریکورد فراز و نشیب های زیادی داشته است، انشقاق های زیادی در نیروهای یارسانی وجود داشته. اتحاد متاسفانه در بین کوردها مشکلاتی داشته و کوردهای یارسانی هم بعنوان بخشی از ملت کورد این قاعده مستثنی نبوده اند. هر کاری از دست ما برامده انجام داده ایم و وظیفه ملی خود می دانیم گام های مثبتی در این راستا برداریم، شاید آنطور که باید و شاید فعالیتی نشده باشد. اما ما وظیفه خود می دانیم، فعالیت خودمان را گسترش دهیم این وظیفه یارسانی و وظیفه کوردی ماست که برای اتحاد کوردها گام برداریم و ما بعنوان یارسانی ها خودمان را کورد حقیقی می دانیم در این راه با موانعی هم روبرو هستیم اما تلاش می کنیم منسجم شویم تا بتوانیم موفق شویم. بدون شک جایگاه یارسانی ها در بین کوردها ویژه است، و امیدواریم با پشتیبانی مردم کورد و یارسانی ها داخل و خارج متحدتر شویم تا در آینده بعنوان یک جریان بزرگ شناخته شویم. در بین کوردها بدون شک ما جایگاه خاصی داریم و اپوزیسیون هم بر این مسئله واقف هستند. ما برنامه های زیادی داریم که در آینده و در زمان مناسب خود، در این مورد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

یاری کورد